Szeged - Csütörtök volt az első teljes
kamionmentes nap Szegeden és Makón az M43-as szerdai átadása után. A két
város, valamint Deszk, Klárafalva és Ferencszállás is megszabadult a
tranzitforgalomtól – szinte kiürültek az utak.
Szinte kiürült Szeged tegnapra: eltűntek a kamionok a Kossuth Lajos
sugárútról, a nagykörútról, a Bertalan hídról, a Temesvári körútról, nem
voltak dugók. A Kossuth Lajos sugárúton reggel mindössze egy magyar
kamiont láttunk, amelyik húst szállított: valószínűleg nem tévedt el,
hanem egy szupermarketbe igyekezett.
Szegeden április 20-áig, az
M43-as átadásáig – a 2009-es forgalomszámlálás adatai szerint – napi
2200 kamion ment át, a forgalom 90 százalékát a tranzit tette ki. Ezek a
járművek az új autópálya megnyitását követően elkerülik a várost. A
maradék 10 százalék a célforgalom: a kifejezetten Szegedre, vagy a város
érintésével elérhető, környező településekre tartó teherautókról van
szó. Áthajtásukat a szegedi önkormányzat április 15-i ülésén rendeletben
szabályozta (lásd keretes írásunkat).
|
Ilyen volt: Szerdán még egymást érték a kamionok. Fotó: Karnok Csaba |
Mi
lesz a tranzitforgalom miatt tönkrement utakkal? Egy évvel ezelőtt azt
írtuk: a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. és a sztráda első
ütemét megépítő konzorcium 2010 márciusában 447 millió forint kötbér
megfizetésében állapodott meg, amiért nem készült el időben, 2009
novemberére az autópálya-szakasz. Botka László, Szeged polgármestere
többször is azt nyilatkozta, hogy a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséghez
beérkező kötbér összegét Szegednek kell majd megkapnia, mivel – az
M43-as csúszása miatt – a tranzitforgalom sokkal hosszabb ideig
használta a város útjait.
Arra a kérdésre, fel lehet-e használni a
kötbért az utak felújítására, Solymos László alpolgármester azt
válaszolta: a NIF erre korábban ígértet tett. A tavalyi kormányváltás
után azonban megszakadt velük a kapcsolat, és azóta nincsenek
információk. Ezzel kapcsolatos kérdésünkre tegnap nem kaptunk választ a
beruházó állami vállalattól.
|
És ilyen lett: tegnapra kiürült Szeged egyik fő közlekedési útvonala, a Kossuth Lajos sugárút. Fotó: Karnok Csaba |
A
Magyar Közút Zrt. 2011- es terveiből még nem az derül ki, hogy
jelentősebb felújítások lesznek Szegeden. Székely Tamás megyei igazgató
legutóbb a következőkről számolt be lapunknak: megjavítják a Bertalan
híd dilatációs elemeit ott, ahol ideiglenesen lefedték, és
helyreállítják a 43-as főút Szilléri sugárúti csomópontját, valamint a
Bertalan hídról levezető szakaszt az első lámpáig. Az összes többi
tervezett útjavítás Csongrád megye más útvonalait érinti.
Kamionstop
A
szegedi közgyűlés döntése értelmében május 15-étől két korlátozott
forgalmú övezetet alakítanak ki a belvárosban. A szegedi oldalon a
nagykörúton belülre, az újszegedi oldalon pedig a Temesvári körút és a
Tisza közötti területre nem hajthatnak be a 7,5 tonna fölötti
teherautók. A Tisza Lajos körút és a Tisza közötti területen 3,5 tonna
fölötti össztömeg-korlátozást vezetnek be. A korlátozás nem vonatkozik a
célforgalomra: ennek többek között az az oka, hogy néhány település,
Újszentiván, Kübekháza, valamint a 43-as út melletti, Makó előtti
települések csak Szegeden keresztül közelíthetők meg.
Szemben a forgalommal?Tegnap
reggel az egyik szegedi rádióban egy SMS-re hivatkozva bemondták, hogy
Szegednél a forgalommal szemben hajtott fel egy autós az M43-asra.
Szenti Szabolcs, a Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság sajtószóvivője
azt mondta, hogy a rendőrség nem kapott ilyen bejelentést, ezért nem is
intézkedtek.
Kapcsolódó hírek:
Drágállják az M43-as elkerülő szakaszát
Szeged - Átadták az M43-as autópálya új, Makóig tartó szakaszát
15 perc alatt Szegedről Makóra
M43: Makótól keletre a folytatásra várnak