A: 5 méterenként több mint 150 tonnával hízik az új Tisza-híd

S

c és

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 226 fő
  • Képek - 1537 db
  • Videók - 167 db
  • Blogbejegyzések - 378 db
  • Fórumtémák - 14 db
  • Linkek - 48 db

Üdvözlettel,

a vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

S

c és

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 226 fő
  • Képek - 1537 db
  • Videók - 167 db
  • Blogbejegyzések - 378 db
  • Fórumtémák - 14 db
  • Linkek - 48 db

Üdvözlettel,

a vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

S

c és

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 226 fő
  • Képek - 1537 db
  • Videók - 167 db
  • Blogbejegyzések - 378 db
  • Fórumtémák - 14 db
  • Linkek - 48 db

Üdvözlettel,

a vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

S

c és

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 226 fő
  • Képek - 1537 db
  • Videók - 167 db
  • Blogbejegyzések - 378 db
  • Fórumtémák - 14 db
  • Linkek - 48 db

Üdvözlettel,

a vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

 

Szeged - Szabadon betonozott hídépítés a Tisza felett. Zsaluzókocsi építi az M43-as Tiszán átívelő hídját, a pillérektől távolodva 5 méterenként halad előre a betonozás. Nehézipari riport a magasból és a vízről.




– A világon sok helyen épült már szabadon betonozott technológiával híd. A szegedi M43-as Tisza-hídjának egyik különlegessége: nem monolit-vasbeton szerkezeten fut a pálya, hanem „öszvér" szerkezeten. – Ez azt jelenti, hogy a hídnak a bordái acél trapézlemezek – mondta el a delmagyar.hu-nak Herzog Frigyes a Magyar Doka cégvezetője, akik az építéshez a zsaluzó kocsikat biztosították. Ilyen típusú (kiemelt kábelvezetésű, trapézlemez gerincű) híd, tudomásunk szerint eddig csak Japánban épült. „Először elkészültek az indítózömök, amelyek a pillérek feletti 15 méteres szakaszai a hídnak" – magyarázta a zsaluzási folyamat kezdetét Herzog, „Ezt követően két irányban épül a híd – ez összesen négyszer 5 méter növekedést jelent ütemenként. Ha elkészül az ötméteres szakasz, feszítés után előrébb halad a zsaluzókocsi. A kivitelező Hídépítő Zrt. szerint így 11-12 nap alatt tudnak 20 métert a hídból megépíteni.


A szabadon betonozott technológia egy segédhídra függesztett zsalukocsi segítségével zajlik: minden egyes elempár beépítése után egy feszítés következik, miután az elemek elérték a megfelelő szilárdságot. A munkálatok mindkét hídágon folynak, mígnem össze nem zárnak, és egy hídág sorozatot nem alkotnak.

A Tisza felett még 60 méternyi pályatest hiányzik. A helyszínen arról tájékoztatták a delmagyar.hu-t, hogy az M43-as híd szerkezete július végére készülhet el. A folyó két partján készítik elő, festik az acélelemeket. A Tisza felett, hajódaruval emelik be a szerkezeteket a hídtestbe. Ezt követően a hegesztés után két ütemben betonoznak. A zsaluban először a fenéklemezt betonozzák, később a pályalemezt. Az „öszvér" szerkezetnek előnye, hogy segítségével kisebb súlyú hidat lehet építeni a monolit vasbeton hídhoz képest. A tervezőasztalon dőlt el, a megálmodott hídhoz milyen technológiát kell igénybe venni.

A legrosszabbnak a tél végét tekintik a szakemberek, a Tisza magas vízállása miatt nem lehetett megközelíteni a munkaterületet. Jelenleg apad a szőke folyó, remélhetőleg a tavaszi árt már megúsztuk. A hídon folyamatosan halad a munka, a zsalukban 20-25 méter magasan dolgoznak a munkások. Szabadon betonozással készült az M7-es Kőröshegyi völgyhídjának egy szakasza is, igaz az nem „öszvér" szerkezet, hanem monolit-vasbeton híd. Hasonló technológiával épült a szolnoki Szent-István Tisza-híd.


M43-as Tisza-híd

Elhelyezkedése Szeged  és Maroslele között.
Szerkezettípus: Acél trapézlemez gerincű, keresztmetszeten kívül feszített híd.
Legnagyobb támaszköz: 180 méter
Nyílások száma: 8
Teljes hosszúság: 661 méter
Szélesség: 29,9 méter
Sávok száma: 4+2 leálló
Tervező: Pont-TERV (mederhíd) és Uvaterv Zrt (ártéri hidak).

Átadás tervezett ideje 2010. augusztus 31.

A hídról a Tisza felé vettük utunkat. Az 1958-as Anna névre keresztelt füredi hajó kapitánya beinvitált minket: „Arrébb kell állnunk a daruval, kötelet oldunk és már megyünk is" – mondta a kapitány. Rövid tanakodás után kiderült, mégsem megyünk, ugyanis a daru még acélelemeket emel. Amíg nem végez, nincs mozgás.

Békésnek látszik a Tisza. Azt mesélték, a legmagasabb víznél a partra fektetett acélelemek kétharmada víz alá került. A megrozsdásodott elemeket ezért újra homokfújták és lefestették. Rövid időn belül egy motorcsónak jött értünk, így távolról is meg tudtuk nézni a lassan összeérő M43-as hidat. Ady Endrén keresztül léptünk a 60 lóerős motorral szerelt csónakba – a költő nevét viseli a háború óta hidakat építő daru. A kapitány elmondta, csak akkor áll a munka, ha a partot is elönti a víz: olyankor a szárazföld felől nem érkezik utánpótlás. Az alacsony vízállás viszont megtréfálhatja a vízen úszó darut, bár ennek kicsi a valószínűsége. Megtudtuk, Ausztriában is építettek már ezek a hajók – az összes felrobbantott Duna-hidat ilyen hajókkal emelték ki. Alkalmi „tutajosunk" elmesélte: naponta egyszer, délután 5 órakor szétnyitják a pontont – véget ér a munkaidő, nincs tovább szükség a provizóriumra. A sztrádahídtól jó 100 méterre távolodtunk el, hogy megszemléljük milyennek látszik onnan. Impozáns látvány, pár hónap múlva össze is érhet. Az elkészült részeket már festik, a pályaszerkezetet sötétkékre színezték.


Információink szerint a Szeviép Zrt. csődvédelme nem hátráltatja a megkezdett munkákat, a híd határidőre elkészülhet.

Címkék: útépítés

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu