Szeged - Szabadon betonozott hídépítés a Tisza
felett. Zsaluzókocsi építi az M43-as Tiszán átívelő hídját, a
pillérektől távolodva 5 méterenként halad előre a betonozás. Nehézipari
riport a magasból és a vízről.
– A világon sok helyen épült már szabadon betonozott technológiával
híd. A szegedi M43-as Tisza-hídjának egyik különlegessége: nem
monolit-vasbeton szerkezeten fut a pálya, hanem „öszvér" szerkezeten. –
Ez azt jelenti, hogy a hídnak a bordái acél trapézlemezek – mondta el a
delmagyar.hu-nak Herzog Frigyes a
Magyar Doka
cégvezetője, akik az építéshez a zsaluzó kocsikat biztosították. Ilyen
típusú (kiemelt kábelvezetésű, trapézlemez gerincű) híd, tudomásunk
szerint eddig csak Japánban épült. „Először elkészültek az indítózömök,
amelyek a pillérek feletti 15 méteres szakaszai a hídnak" – magyarázta a
zsaluzási folyamat kezdetét Herzog, „Ezt követően két irányban épül a
híd – ez összesen négyszer 5 méter növekedést jelent ütemenként. Ha
elkészül az ötméteres szakasz, feszítés után előrébb halad a
zsaluzókocsi. A kivitelező Hídépítő Zrt. szerint így 11-12 nap alatt
tudnak 20 métert a hídból megépíteni.
A szabadon betonozott technológia egy
segédhídra függesztett zsalukocsi segítségével zajlik: minden egyes
elempár beépítése után egy feszítés következik, miután az elemek elérték
a megfelelő szilárdságot. A munkálatok mindkét hídágon folynak, mígnem
össze nem zárnak, és egy hídág sorozatot nem alkotnak.
|
A
Tisza felett még 60 méternyi pályatest hiányzik. A helyszínen arról
tájékoztatták a delmagyar.hu-t, hogy az M43-as híd szerkezete július
végére készülhet el. A folyó két partján készítik elő, festik az
acélelemeket. A Tisza felett, hajódaruval emelik be a szerkezeteket a
hídtestbe. Ezt követően a hegesztés után két ütemben betonoznak. A
zsaluban először a fenéklemezt betonozzák, később a pályalemezt. Az
„öszvér" szerkezetnek előnye, hogy segítségével kisebb súlyú hidat lehet
építeni a monolit vasbeton hídhoz képest. A tervezőasztalon dőlt el, a
megálmodott hídhoz milyen technológiát kell igénybe venni.
A
legrosszabbnak a tél végét tekintik a szakemberek, a Tisza magas
vízállása miatt nem lehetett megközelíteni a munkaterületet. Jelenleg
apad a szőke folyó, remélhetőleg a tavaszi árt már megúsztuk. A hídon
folyamatosan halad a munka, a zsalukban 20-25 méter magasan dolgoznak a
munkások. Szabadon betonozással készült az M7-es Kőröshegyi
völgyhídjának egy szakasza is, igaz az nem „öszvér" szerkezet, hanem
monolit-vasbeton híd. Hasonló technológiával épült a szolnoki
Szent-István Tisza-híd.
M43-as Tisza-híd
Elhelyezkedése Szeged és Maroslele között. Szerkezettípus: Acél trapézlemez gerincű, keresztmetszeten kívül feszített híd. Legnagyobb támaszköz: 180 méter Nyílások száma: 8 Teljes hosszúság: 661 méter Szélesség: 29,9 méter Sávok száma: 4+2 leálló Tervező: Pont-TERV (mederhíd) és Uvaterv Zrt (ártéri hidak).
Átadás tervezett ideje 2010. augusztus 31.
|
A
hídról a Tisza felé vettük utunkat. Az 1958-as Anna névre
keresztelt füredi hajó kapitánya beinvitált minket: „Arrébb kell állnunk
a daruval, kötelet oldunk és már megyünk is" – mondta a kapitány. Rövid
tanakodás után kiderült, mégsem megyünk, ugyanis a daru még
acélelemeket emel. Amíg nem végez, nincs mozgás.
Békésnek látszik
a Tisza. Azt mesélték, a legmagasabb víznél a partra fektetett
acélelemek kétharmada víz alá került. A megrozsdásodott elemeket ezért
újra homokfújták és lefestették. Rövid időn belül egy motorcsónak jött
értünk, így távolról is meg tudtuk nézni a lassan összeérő M43-as hidat.
Ady Endrén keresztül léptünk a 60 lóerős motorral szerelt csónakba – a
költő nevét viseli a háború óta hidakat építő daru. A kapitány elmondta,
csak akkor áll a munka, ha a partot is elönti a víz: olyankor a
szárazföld felől nem érkezik utánpótlás. Az alacsony vízállás viszont
megtréfálhatja a vízen úszó darut, bár ennek kicsi a valószínűsége.
Megtudtuk, Ausztriában is építettek már ezek a hajók – az összes
felrobbantott Duna-hidat ilyen hajókkal emelték ki. Alkalmi „tutajosunk"
elmesélte: naponta egyszer, délután 5 órakor szétnyitják a pontont –
véget ér a munkaidő, nincs tovább szükség a provizóriumra. A
sztrádahídtól jó 100 méterre távolodtunk el, hogy megszemléljük
milyennek látszik onnan. Impozáns látvány, pár hónap múlva össze is
érhet. Az elkészült részeket már festik, a pályaszerkezetet sötétkékre
színezték.
Információink szerint a Szeviép Zrt. csődvédelme nem hátráltatja a megkezdett munkákat, a híd határidőre elkészülhet.
Kapcsolódó hírek:
Drágállják az M43-as elkerülő szakaszát
Az első nap dübörgő monstrumok nélkül
Szeged - Átadták az M43-as autópálya új, Makóig tartó szakaszát
15 perc alatt Szegedről Makóra