A: Épül-e télen az M43-as?

S

c és

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 226 fő
  • Képek - 1537 db
  • Videók - 167 db
  • Blogbejegyzések - 378 db
  • Fórumtémák - 14 db
  • Linkek - 48 db

Üdvözlettel,

a vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

S

c és

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 226 fő
  • Képek - 1537 db
  • Videók - 167 db
  • Blogbejegyzések - 378 db
  • Fórumtémák - 14 db
  • Linkek - 48 db

Üdvözlettel,

a vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

S

c és

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 226 fő
  • Képek - 1537 db
  • Videók - 167 db
  • Blogbejegyzések - 378 db
  • Fórumtémák - 14 db
  • Linkek - 48 db

Üdvözlettel,

a vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

S

c és

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 226 fő
  • Képek - 1537 db
  • Videók - 167 db
  • Blogbejegyzések - 378 db
  • Fórumtémák - 14 db
  • Linkek - 48 db

Üdvözlettel,

a vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Épül-e télen az M43-as?

13 éve | [Törölt felhasználó] | 0 hozzászólás

Fagyban is dolgoznak az M43-ason – tavaszra tényleg kész lehet
Segesvári Csaba
2011.02.05. 05:00
Szeged – A NIF a legnagyobb fagyokban azt közölte: folyamatos az M0-as bővítése. Kíváncsiak voltunk, hogy az M43-ason tényleg csak a „kikeletkor" veszik fel újra a munkát?                     

 

Épül-e télen az M43-as? A válasz: igen. Felhajtottunk az algyői csomópontnál, hogy megnézzük, hogyan áll az autópálya. A szóviccet meglovagolva, „nem áll", hiszen folyamatos a munka. A Móra Ferenc hídhoz vezető úton több tucat munkagép dolgozott – belvízelvezető árkot ástak, a telekommunikáció vezetékeit, a világítás kábeleit fektették. A pályán továbbhaladva feltűnt, hogy az útburkolati jelek a „helyükön" vannak, az elválasztó korlát is sok helyen elkészült. Ha túlozni szeretnénk – majdnem kész a pálya. Egy biztos, már csak a híd aszfaltozása maradt – az M43-as többi része majdnem startra kész. A makói oldalon is szépen alakul a pálya, Makótól a Móra Ferenc hídig kész az aszfalt, a festések, az elválasztó korlát. A hidegben is építik a Kéthalmi pihenőt, a csatornákat, segélyhívókat.


Érdeklődésünkre a beruházó, a Nemzeti Infrastruktúra Zrt. (NIF) arról tájékoztatott bennünket, hogy „az M43 autópálya befejezési stádiumban van, így a munkák zöme nagyban függ az időjárási viszonyoktól, nem kizárólag a fagytól, hanem az esőtől is. A vállalkozó munkaszervezés körében – tekintettel a lehetséges építési technológiákra, és a befejezési határidőre – maga szervezi az építési ütemet, és felel (5 év jótállási plusz 6 év szavatossági garanciával) az elvégzett munka minőségéért. A munkaszervezés nem napi időjárás függő, 2–3 nap kedvezőnek tűnő időjárási körülményért nem biztos, hogy célszerű és lehetséges a gépeket és a munkásokat visszahívni.

A vállalkozó tisztában van a szerződéses kötelmeivel és teljes mértékben ennek szellemében, legjobb tudása és sok éves tapasztalatai alapján szervezi meg a hátralévő munkák befejezését, amit a NIF folyamatosan ellenőriz."

– Az időjárás befolyásolja az építést. Az elmúlt években gyakran előfordult, hogy egészen január közepéig 10 fok feletti hőmérsékleteket mértünk, ami betonozásra és aszfaltozásra egyaránt alkalmas – mondta el érdeklődésünkre Juhász Lóránt, a Délút Kft. ügyvezető igazgatója. Az algyői székhelyű cég az autópálya melletti szervízutak aszfaltozásáért felel, valamint a pályatesthez is adtak el kész anyagot. – Plusz 5 fok alatt nem ajánlott a betonozás, aszfaltozás. Azonban a pár fokos meleg csak akkor alkalmas a munkára, ha az aszfaltot megfelelő melegen a helyszínre tudjuk szállítani – nem hűl ki, dermed meg a bedolgozandó anyag – magyarázta Juhász, aki szerint a közel 180 fokos anyag egészen 150 fokig hűlhet, károsodás nélkül.


Megtudtuk, hogy az útalapot fedetlenül nem szabad hagyni – azaz, ha felkerül a földművekre a teherviselő betonréteg, akkor azt 1–2 hetes kötési idő után le is kell aszfaltozni. Elmagyarázták, hogy a szabadon maradt beton megfagy, a cementkötés nem alakul ki – későbbi garanciális javításoknak okot adva. Az útépítés menetéről megtudtuk, hogy a földművekre, töltésekre a betont az aszfalthoz hasonlóan, finisherek terítik – így jelentős tempóban lehet haladni. Juhász elárulta, hogy az M43-as már végig „fekete", azaz a kötőréteg aszfalt már mindenhol kikerült, így tavaszra maximum a kopóréteg befejezése marad. Szakmai tapasztalatai szerint ez a folyamat – ideális, nem extrém csapadékos időjárás esetén – nem lehet több egy hónapnál.

Amíg a tavaszra, vagy inkább a plusz 5 fok feletti hőmérsékletre várnak az aszfaltozók, arra is kíváncsiak voltunk, mit lehet csinálni fagyban. – Szalagkorlátot, vadkerítést lehet építeni, ha nem fagy, a földmunkákkal is lehet haladni. Azonban pár napos „melegre" nem fognak a cégek felvonulni, ugyanis a munkások ideszállítása, a gépek felfűtése többe kerül, mint amennyit a munkával haladni tudnak – tájékoztatta a delmagyar.hu-t a Délút Kft. ügyvezető igazgatója. Ahogy fogalmazott: az útépítés nem csak egy zöld gomb megnyomásából áll.

És hogy mi a különbség egy M0-s építése és az M43-as között? – Az M0-son komoly bevágások vannak. Bontást bármikor lehet végezni, azt tényleg nem akadályozza a fagy – summázta Juhász.

Címkék: Útépírés

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu