S
c és
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
a vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
S
c és
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
a vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
S
c és
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
a vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
S
c és
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
a vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Épül-e télen az M43-as? A válasz: igen. Felhajtottunk az algyői
csomópontnál, hogy megnézzük, hogyan áll az autópálya. A szóviccet
meglovagolva, „nem áll", hiszen folyamatos a munka. A Móra Ferenc hídhoz
vezető úton több tucat munkagép dolgozott – belvízelvezető árkot ástak,
a telekommunikáció vezetékeit, a világítás kábeleit fektették. A pályán
továbbhaladva feltűnt, hogy az útburkolati jelek a „helyükön" vannak,
az elválasztó korlát is sok helyen elkészült. Ha túlozni szeretnénk –
majdnem kész a pálya. Egy biztos, már csak a híd aszfaltozása maradt –
az M43-as többi része majdnem startra kész. A makói oldalon is szépen
alakul a pálya, Makótól a Móra Ferenc hídig kész az aszfalt, a festések,
az elválasztó korlát. A hidegben is építik a Kéthalmi pihenőt, a
csatornákat, segélyhívókat.
Érdeklődésünkre
a beruházó, a Nemzeti Infrastruktúra Zrt. (NIF) arról tájékoztatott
bennünket, hogy „az M43 autópálya befejezési stádiumban van, így a
munkák zöme nagyban függ az időjárási viszonyoktól, nem kizárólag a
fagytól, hanem az esőtől is. A vállalkozó munkaszervezés körében –
tekintettel a lehetséges építési technológiákra, és a befejezési
határidőre – maga szervezi az építési ütemet, és felel (5 év jótállási
plusz 6 év szavatossági garanciával) az elvégzett munka minőségéért. A
munkaszervezés nem napi időjárás függő, 2–3 nap kedvezőnek tűnő
időjárási körülményért nem biztos, hogy célszerű és lehetséges a gépeket
és a munkásokat visszahívni.
A vállalkozó tisztában van a
szerződéses kötelmeivel és teljes mértékben ennek szellemében, legjobb
tudása és sok éves tapasztalatai alapján szervezi meg a hátralévő munkák
befejezését, amit a NIF folyamatosan ellenőriz."
– Az időjárás
befolyásolja az építést. Az elmúlt években gyakran előfordult, hogy
egészen január közepéig 10 fok feletti hőmérsékleteket mértünk, ami
betonozásra és aszfaltozásra egyaránt alkalmas – mondta el
érdeklődésünkre Juhász Lóránt,
a Délút Kft. ügyvezető igazgatója. Az algyői székhelyű cég az autópálya
melletti szervízutak aszfaltozásáért felel, valamint a pályatesthez is
adtak el kész anyagot. – Plusz 5 fok alatt nem ajánlott a betonozás,
aszfaltozás. Azonban a pár fokos meleg csak akkor alkalmas a munkára, ha
az aszfaltot megfelelő melegen a helyszínre tudjuk szállítani – nem hűl
ki, dermed meg a bedolgozandó anyag – magyarázta Juhász, aki szerint a
közel 180 fokos anyag egészen 150 fokig hűlhet, károsodás nélkül.
Megtudtuk,
hogy az útalapot fedetlenül nem szabad hagyni – azaz, ha felkerül a
földművekre a teherviselő betonréteg, akkor azt 1–2 hetes kötési idő
után le is kell aszfaltozni. Elmagyarázták, hogy a szabadon maradt beton
megfagy, a cementkötés nem alakul ki – későbbi garanciális javításoknak
okot adva. Az útépítés menetéről megtudtuk, hogy a földművekre,
töltésekre a betont az aszfalthoz hasonlóan, finisherek terítik – így
jelentős tempóban lehet haladni. Juhász elárulta, hogy az M43-as már
végig „fekete", azaz a kötőréteg aszfalt már mindenhol kikerült, így
tavaszra maximum a kopóréteg befejezése marad. Szakmai tapasztalatai
szerint ez a folyamat – ideális, nem extrém csapadékos időjárás esetén –
nem lehet több egy hónapnál.
Amíg a tavaszra, vagy inkább a
plusz 5 fok feletti hőmérsékletre várnak az aszfaltozók, arra is
kíváncsiak voltunk, mit lehet csinálni fagyban. – Szalagkorlátot,
vadkerítést lehet építeni, ha nem fagy, a földmunkákkal is lehet
haladni. Azonban pár napos „melegre" nem fognak a cégek felvonulni,
ugyanis a munkások ideszállítása, a gépek felfűtése többe kerül, mint
amennyit a munkával haladni tudnak – tájékoztatta a delmagyar.hu-t a
Délút Kft. ügyvezető igazgatója. Ahogy fogalmazott: az útépítés nem csak
egy zöld gomb megnyomásából áll.
És hogy mi a különbség egy M0-s
építése és az M43-as között? – Az M0-son komoly bevágások vannak.
Bontást bármikor lehet végezni, azt tényleg nem akadályozza a fagy –
summázta Juhász.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!